torsdag 26 september 2013

Hjärtan

I helgen var det Höstmarknad här i Klockrike. Så det är därför det varit lite tyst på bloggen en tid. Jag har helt enkelt inte haft tid att blogga eftersom jag tillbringat mina lediga stunder vid symaskinen.

Det var ganska välbesökt på marknaden, och jag hade bunkrat upp med massor av hjärtan, grytlappar, ljuslyktor m.m. Mycket liknande det som finns i bloggheadern här ovanför.

Jag sålde över förväntan, bl a ett par röda grytlappar, nästan likadana som de här ovanför, och två par liknande blå grytlappar, också av kökshandduk och andra återanvända tyger. En del tyger är nya, för mönstervariation och slitstyrka, men jag gillar tanken med att i alla fall något ska vara återanvänt.

Jag sålde också några hjärtan. Som jag ju gör mängder av. Grunden är samma, ett enkelt hjärta som fylls med vadd, lite ris, för att det ska hänga lite "tyngre" och också gå att använda som ett kramvänligt anti-stress-hjärta, samt lavendel för att vara rogivande och avslappnande. En del vill ha utan doft, så det brukar finnas ett par sådana med. Och till jul brukar jag ha diverse julkryddor i istället. En del hjärtan får vingar, och då kallar jag dem Lyckohjärtan. Vingarna vill påminna oss om att vi har en skyddsängel och själv hjärtat påminner om att kärlek är det viktigaste som finns. Det här står på etiketten som hänger på hjärtana och de kan gärna hänga framme som en fin detalj på en krok, en nyckel eller ett dörrhandtag. Alltid finns det någon plats som behöver förgyllas med ett hjärta!

Ibland fyller jag dem med vete istället för ris och vadd. De värms i micron i 30-60 sekunder och är det lavendel i blir det ett skönt hjärta att lägga på ömma muskler och leder eller att värma en ond mage eller frusna händer med. Är hjärtat utan doft värms det och läggs i brödkorgen och håller nybakta frallor eller bullar varma en stund. Användningsområdena är många!

Här nedan ser du ett axplock av de hjärtan jag sytt senaste tiden. Återanvända gamla örngott med monogram och spetsar, vingarna är gamla jaquardvävda linnehanddukar och vissa av tygerna är också återanvända från gardiner, örngott, handdukar eller barnkläder.

Jag syr även på beställning om du har egna tyger.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar