torsdag 24 maj 2012

Säsongens saft

Säsongens första hemmagjorda saft.                                                              

Igår gick jag till "grannfrun" (hon är yngre än jag!) och plockade en hel korg med underbart doftande, lila syrénblommor.























Sen tar man citron (skal och skivade frukter utan det vita) och lägger tillsammans med de rensade blommorna (ta bort blad och grövre stjälkar, rensa så noga du orkar) i en stor bunke. Därefter häller man på kokande vatten blandat med socker och citronsyra. Då blir det så här vackert:

Sen ska det hela stå med tättslutande lock i tre dagar innan det silas och spädes som vanlig saft. Jag har ingen aning om ifall det är gott, men receptet påminner ju om fläderblomssaft eller svartvinbärsbladssaft som är väldigt läskande och gott, så jag utgår från att detta är gott. Om inte annat så var det en ren njutning att göra eftersom det luktade så gott och var så vackert!

På lördag förmiddag blir det provsmakning! Jag återkommer med ett utlåtande under helgen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar