onsdag 10 oktober 2012

Höstpromenad

Jag bor ju i närheten av Göta Kanal och för att ta mig till civilisationen åker man längs med kanalen för att sedan åka över den inne i samhället. Detta gör man ett par gånger i veckan, eftersom affärer, vårdcentral, apotek, posthantering och liknande finns i "byn".

Alltså har man ganska stor koll på hur naturen kring kanalen förändras under året. Och så här års är det magiskt vackert! Ibland kallas Göta Kanal för Sveriges längsta allé. Jag älskar alléer, och framför allt när de som här till största delen består av lönnar. Det finns väl inget träd som är så vackert på hösten?

Jag har sett i ett par veckors tid hur lönnarna börjat skifta i färg och tänkt att jag måste hinna med nån promenad längs kanalen och fota lite vackra höstfärger. Men oftast har det varit soligt på förmiddagarna och mulet på eftermiddagarna, när åtminstone jag har mest tid.

Men så en dag förra veckan hade jag plötsligt en halvtimme över mellan två möten på orten och då tog jag chansen. Det var lite kallt med så där klar och ren luft som det bara är på hösten och till en början var det ganska disigt men ju högre solen steg desto klarare blev det.

En underbar morgonpromenad med en hel massa härliga bilder som resultat. Här följer några från den första halvan av promenaden, den disiga.













2 kommentarer:

  1. Tack! Det är fascinerande vilka bra kameror det finns i mobilerna numera. Jag fotar bara med mobilen nuförtiden och den är fullt tillräckligt bra. /Ica

    SvaraRadera