tisdag 14 oktober 2014

Nya grytlappar

Nu har symaskinen gått varm igen. En vän hittade liknande grytlappar i ett av mina gamla album på Facebook. Jag tror det var fyra-fem år sedan jag sydde såna sist. Men nu fick jag alltså en beställning och då var det bara att sätta igång.

Det här är ett helt annorlunda sätt att sy mot vad jag normalt gör. Här syr man fast vadden från början. Annars syr jag ett "fodral" och stoppar in vadden och quiltar fast den allra sist. Här behöver man egentligen inte quilta men det blir en fin effekt när man syr runt hjärtana. Som vanligt är grytlapparna i ett par inte lika. Det blir mer spännande om man gör dem tvärtom i färgerna eller spegelvända på nåt sätt. Tycker jag i alla fall. Jag passade på att sy två par när jag ändå höll på.

Hängbandet här är en vändsydd hank som sätts fast med en knapp. Oftast använder jag bomullsband som sys fast i sömmen, men här finns ingen söm i överkanten då hela grytlappen består av ett stycke. Lite mer jobb med hanken men det är kul med olika varianter också. 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar