fredag 6 juli 2012

Doften av Schersmin

Nu blommar äntligen min Schersmin! Det är en helt fantastisk doft så igår passade jag på att fylla mitt hem med buketter. En i hallen, en på soffbordet, en på byrån i sovrummet. Och blommorna som blev över får flyta i en skål på köksbordet.

Det doftar ljuvligt! Inte lika mycket som en ljummen sommarkväll när man går förbi busken utomhus, för det är på kvällarna den doftar som mest, men det ligger ändå en liten nyans av väldoft över hemmet nu.

Min buske är betydligt senare än de buskar som ofta blommar redan före midsommar i de flesta trädgårdar och som väl nästan är överblommade nu. Tror mig veta att de heter "Smultronschersmin" och en sån ska jag också sätta nån gång, så jag kan förlänga doftsäsongen och doftsensationen betydligt! Min buske är dessutom betydligt större, eller i alla fall högre, och inte lika rund och välformad utan mer hög och lite risig nertill. Den är säkert 3 meter på höjden.

De första två bilderna är från mitt symaskinsbord i hallen. Den andra bilden är från köksbordet. Skålen är ett "arvegods" i nysilver från min mans gamla moster. Duken har jag sytt själv av "Tilda-tyger", spets och ett rutigt kantband. Den är jag själv väldigt nöjd med. De två sista bilderna är från byrån i sovrummet. Där det oftast inte är så välstädat. I bakgrunden skymtar min halsbandshängare som är nån gammal julprydnad från IKEA, tänkt att hänga kulor på och fyndad för 10 kronor på nån rea. Perfekt! En gammal prylhylla rymmer en del av min gamla samling av miniparfymflaskor. Tennljusstakarna är loppisfynd, liksom duken och porslinsfiguren med de bedjande barnen är en kär sak som jag fick av min mammas morföräldrar när jag var liten och som har hängt med sen dess. Tyvärr gick den sönder i en flytt men jag limmade ihop den och gillar den nästan ännu mer nu.

Passa på att plocka in Schersmin om ni har möjlighet. De håller inte länge, men sätter man dem i varmt vatten och bankar på stjälkarna med en hammare (precis som med syrener och andra vedartade växter) så håller de i alla fall ett par dagar. Njut av doften både inomhus och utomhus!

Jag brukar alltid ta för vana att stoppa ner näsan i buskar och blommor jag passerar (vill man kan man ju först kolla att där inte sitter ett bi eller en humla...) och jag försöka lära mina barn att göra det samma. Väldoft är en underbar och alldeles gratis njutning!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar