tisdag 20 augusti 2013

Äppledags!

Nu mognar äpplena på löpande band i trädgården. Just nu är det Transparente Blanche som är mer eller mindre mogen. Gott att äta och utmärkt till det första äpplemoset och de första äpplekakorna. Snart är Oranie-äpplena färdiga och därefter tar det väl några veckor innan höstäpplena börjar mogna och sen kommer vinteräpplena fram i november. En härlig tid nu när det finns något att använda från trädgården närhelst man bli sugen på att baka och liknande.

Roliga maskiner sägs ju vara mannens område. Allt verkar kunna bli lite roligare bara man har rätt maskiner och verktyg. Det gäller ju i hög grad även i köket, tycker jag. Men där handlar det också om (i alla fall i mitt fall) att det även är roligare om prylarna är snygga, samtidigt som de fyller en bra funktion.

Nu har jag i alla fall upptäckt att med roliga maskiner och prylar kan man även få barnen att tycka att det är roligt att hjälpa till!

Jag har länge velat ha en äppleskalare. Dels för att jag tycker de är fina, men mest för att de faktiskt verkar praktiska. Jag har ingen passértillsats till min hushållsassistent. Har man det är nog det här redskapet lite överflödigt, för då är det bara att stoppa ner äpplena i kastrullen med skal, kärnhus och allt, så skiljs det åt i passértillsatsen sedan. Men jag har alltså fått skala, klyfta och kärna ur för hand. Tills nu.

Sätt fast äpplet på piggarna, veva, och sen blir äpplet både skalat, skivat och urkärnat på ett kick. Barnen står på kö för att hjälpa till med både äpplemos och äpplekakor nu. Eller bara för att fixa roligare äpplen till mellis.

En underbart snygg, rolig och användbar kökspryl som finns av olika märken och som jag varmt kan rekommendera!









































Den här dagen var det mycket olika saker på gång i köket, där av den extremt röriga köksbänken i bakgrunden. Men det bjuder jag på! Det är väl bara härligt att det inte är så tillrättalagt jämt?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar