lördag 22 november 2014

Första hyacinten!

Jag tjuvstartade lite i år!

Jag älskar advent och jul och att pynta och göra fint är underbart och den här perioden får man ju verkligen slå på stort och slösa. Underbart!

Men jag tycker inte om att tjuvstarta. Väntan och längtan är ju en del av advent och det är därför jag inte tjuvstartar. Fredag före första advent vill jag börja. Inga ljusstakar före det. Hos mig. Andra gör som de vill!

Men blommorna har jag svårt att vänta med. Det är ju säsong nu så varför ska inte de finaste exemplaren få flytta hem till mig redan nu? Man kan kalla det att vinterpynta istället för att julpynta, om man vill och behöver för sitt samvete. 

Så, idag har den första hyacinten slagit ut på mitt soffbord. Planteringen är från förra året och har stått bakom en gardin hela sommaren. Och plötsligt i somras slog en blå hyacint ut i krukan! Och hjärtan-på-tråd trivs alldeles förträffligt med att bara få lite vatten då och då. Jag har säkert klippt bort 5-6 meter rankor som nu står på rotning i en vas och väntar på plantering. Och ändå är det ett helt fågelbo kvar!

Och de tre små knoppande hyacinterna är omblommare hittade i tvättstugan. Dit de gamla lökarna flyttar ut efter säsongen. Jag gör ingenting med dem annat än en liten skvätt vatten varannan månad eller nåt. Mer om knoppen visar sig. De blommar ju aldrig lika fint som en nyköpt men de är nästan lite charmigare på nåt vis. Kanske är det känslan av att man fixat det själv? 

Nåja, med naturens hjälp då...










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar