söndag 16 november 2014

Nytt av loppisfynd

Jag har precis avslutat pimpningen av ett gammalt loppisfynd - och jag blev så nöjd!

En "gustaviansk" spegel i keramik (!) som såg förfärlig ut när jag köpte den. Men jag visste att den kunde bli fin. Tyvärr har jag inget före-kort på hela spegeln, men väl på några detaljer där man ser den gräsliga beigebruna färgen som hela spegelramen hade. Blank var den också. 




Spegeln är målad med Annie Sloan Chalk Paint, en sorts krit- eller kalkfärg som ofta anges som en nybörjarfärg då den fäster på nästan alla material och inte kräver nåt förarbete. Men naturligtvis blir det snyggare om man har slipat och spacklat innan! Men efterarbete är det: vaxning i ett eller två lager krävs så det är liksom inte klart när man målat. Och jag är lite otålig så jag målar nog hellre med en vanlig färg som är färdig när den har torkat. Men det är en smaksak och beror på föremålet och vilket resultat man vill ha. 

Nyansen jag valt är en milt dalablå. Den är helmatt och ganska ljus i sig. Två strykningar krävs. Och ta i inte i för hårt varken när du målar, vaxar eller polerar, för då lossnar det lätt. Men när vaxet härdat är ytan hållfast och funkar för en hylla eller byrå. Men kanske inte köksbordet. Då måste man nog underhållsvaxa minst en gång i månaden och det blir nog lite bökigt att hålla på med. 

Här är resultatet efter målning:




Och så på med ett lager klarvax. Låt torka och polera bort överflödet. Färgen mörknar och djupnar betydligt redan med det ofärgade vaxet på. 



Första lagret vax på. Väntar på att poleras. 




Andra lagret vax är mörkt och gör att resultatet blir marinblått eller blåsvart, precis som jag vill ha det! 

Jag har målat två hyllor i samma färg förut så det här ska hänga tillsammans nu och det blev precis som jag ville ha det! Spegeln ser snygg och gedigen ut, nästan gammal och som om den är skuren i trä och inte gjord i blank keramik. 

Härligt att den "fula" spegeln kunde få nytt liv och bli fin igen!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar