torsdag 15 augusti 2013

Ett år sen

Idag är det precis ett år sedan min älskade katt Tiger fick somna in, efter en tids sjukdom. Jag skrev om honom här.

Sedan dess har en hel del hänt.

I februari kom vår nya katt Noel till oss. Han ger oss mycket glädje och är en underbart social och trevlig katt som gärna hälsar på mig på mitt jobb, precis som Tiger gjorde. Men han är ju liksom inte samma katt, så saknaden efter Tiger är ändå stor, även om den blir mindre och mindre och lättare att leva med ju längre tid som går.

Men glömma honom kommer jag aldrig göra. Och det är ju inte heller det som är meningen i ett sorgearbete. Oavsett om det gäller ett djur eller en männsika. Man lär sig leva med sorgen och det gör med tiden mindre ont, men glömma, det gör man aldrig.

Nu sitter det en nya katt i fönstret på mitt jobb, nästan precis som den gamla gjorde.

Nu ligger det en ny katt bredvid mig i soffan, nästan precis som den gamla gjorde.

Nu kommer det en ny katt och stryker sig mot mig när jag är ute i trädgården, nästan precis som den gamla gjorde.

Mycket är samma och nästan likadant. Mycket är ändå helt olika. Och det är bra.

Noel är en underbar katt. Min första katt som jag tar över i vuxen ålder (han var fyra när han kom till oss), och det är spännande. Vi lär känna varann mer och mer hela tiden och jag blir så glad när jag märker att han vill vara med oss och tycker om vårt sällskap, liksom vi tycker om hans. Och inget av det är ju självklart på något sätt. Vi lär oss kommunicera mer och mer hela tiden, men det är mycket svårare än med en kattunge, som man ju präglar ändå från början.

Det här är nytt och annorlunda och precis vad jag behövde!


 Först en katt på min älskade Tiger, katten som var min bästa vän och följeslagare i mer än 13 år.


Sen en bild på min nya vän Noel som jag hoppas ska bli mig lika kär med tiden. Fler bilder på ljuvliga och vackra Noel hittar ni här.

Vår röda katt Toker har vi fortfarande kvar. Han är också och hälsar på mig på jobbet ibland, och då ser det gärna ut så här:

























Och lite fler bilder på vackra Toker kan ni hitta i det här inlägget. Toker är en härlig katt som tar stor plats, både med sin kroppsvolym och med sitt sätt. Alla är de olika personligheter och det är bra och precis som det ska vara.

Nåt underbarare djur än katter tror jag inte går att hitta och jag vill aldrig vara utan dem!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar