fredag 16 augusti 2013

Köket börjar bli klart!

Äntligen börjar köket bli klart. Efter en lång tids mycket långsam renovering.

För er som inte vet så hade vi lite fuktskada i väggen/fönsterbänken bakom diskbänken och började under våren riva ut diskbänksskåpen och byta ut dem och laga upp väggen bakom och fönstret igen. Så bestämde vi oss också för att göra lite mer ytrenovering när vi ändå hade tömt det mesta ur köket.

Vi har tapetserat om med en härligt gammaldags stänkmålningstapet i vitt, blått och rött och satt en lantlig panel längs kortväggen med en hylla över. Precis som jag alltid velat ha det! Visserligen hade vi en väldigt trevlig hylla i köket förut (här ser ni den), som inte får plats nu, men den kommer att hitta någon annan plats i huset. Vi har också målat nästan alla ytskikt vita. Många lister var gula tidigare, i samma färg som skåpen. T ex vid fläktkåpan. Nu är de vita och jag tycker att den ger intryck av mer gammaldags genuin spiskåpa nu. Jag skulle också vilja byta ut eller måla listerna ovanför kaklet vid spisen, men de stör inte lika mycket. Har också funderat på att göra en "spiskrok" eller "spjällvred" i svartmålat trä på fläktkåpan. Men det har jag inte fått igenom hos övriga beslutsfattare än. Men om någon har en snygg sådan vid öppna spisen eller på nån kakelugn får ni gärna fota eller rita av den och skicka till mig. Ni vet en sån där lite s-formad, svängd historia i smide.

Renoveringen stannade av lite över sommaren, och det är fortfarande lite kvar med bänkskiva mellan spis och diskbänk men nu har vi "flyttat in" ordentligt igen och det funkar och ser hyggligt klart ut i alla fall.

Så här kommer lite bilder (med lite suddig och halvtaskig kvalité) från mitt "nya" underbara lantkök. Och ja, jag älskar plåtburkar och har lite för många. Och ja, det är thé i nästan allaihop. Inga burkar är tomma och bara till prydnad. Frukosthörnan med müssli och flingor m.m. är till höger och théhörnan är till vänster. Att jag gillar rött och prickigt undgår nog inte heller någon. Jag är t ex glad över mina stolsdynor från Rusta och min ljusstake i fönstret från någon gammal julkollektion. Sakerna med decoupage på (klockan på hyllan, brickorna, melittafilterhållaren bredvid fläkten, den lilla kryddkorgen på vågen på hyllan och hushållsrullehållaren) har jag gjort själv. Jag tar gärna emot beställningar på decoupage på era egna gamla brickor och liknande om ni har något som behöver målas om och förnyas! Det praktiska och snygga kryddstället vid spisen har min svärfar gjort. Jag vet att man ska ha kryddorna mörkt i ett skåp eller en låda men jag tycker att det är snyggt och inspirerande att ha dem framme. Duken på bordet och grytlapparna är hemsydda.

Hyllan blev verkligen jättebra och jag är så nöjd med den. Men sakerna kommer antagligen att byta plats många gånger. Och det är ju det som är så kul! Att flytta om och inreda på nytt och göra nya stillében. Och att man får plats med både böcker, tavlor, burkar och annat. Saker både till nytta och till lyst.

Jag älskar mitt "nya" kök!















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar