söndag 29 juni 2014

Nybakta bullar med mjölk

Idag har jag bakat bullar. Det är då verkligen inte nåt som händer ofta. Jag har kanske gjort det tre gånger i vuxen ålder. Mamma bakade jämnt när jag växte upp. 

Jag har nästan haft en sorts fobi för jäsdegar. De bara kletar och hamnar över hela händerna och det är jätteäckligt. 

Men nu börjar jag bli kompis med assistenten som stått i skåpet i ganska många år. Så den här gången gick det riktigt bra. Jag behövde bara rådfråga maken två gånger!

Jag utgick från receptet på kardemummabullar i Sju sorters kakor. Men jag uteslöt kardemumman. Till fyllningen blandade jag smör, riven mandelmassa, vaniljsocker och lite strösocker. Att bre ut fyllningen är det svåraste, tycker jag. Men det ska jag nog få kläm på såsmåningom. För baka bullar kommer jag definitivt göra fler gånger!












 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar