söndag 24 augusti 2014

Skogens guld

Häromdagen unnade jag mig en riktig långtur i skogen. Jag tog lite ledigt medan barnen var i skolan och gav mig av.

Jag är helt värdelös på att hitta svamp. Jag kan hitta ett par-tre stycken kantareller men inte mer. Det innebär ju att jag är på rätt sorts mark men ändå hittar jag inte de här kvadratmeterstora guldgruvorna som folk pratar om. 

Nu tänkte jag se om det fanns blåbär kvar så det var mest därför jag gav mig av. 

Första stället var det helt tomt. Jag gick över ett ganska stort område och det fanns inte ett bär. Helt renplockat. Inga blåbär och inga lingon. 

Men så fortsatte jag fram längs ett hygge och där i kanten var det plötsligt helt rött. Jag har aldrig sett så mycket lingon i hela mitt liv! Förutom på torget då... ;)

Jag plockade ett par deciliter på nolltid. Sen satte jag mig på en stubbe och fikade lite. Och sittande på stubben kunde jag sträcka mig runt och plocka ytterligare ett par deciliter, utan att resa på rumpan! Det fanns så mycket att jag inte hade haft en chans att kunna plocka allt ens om jag velat. Nu blev det 700 gram och en finfin födelsedagspresent till min pappa när det väl var rensat och klart. 





Lite längre bort hittade jag äntligen ett kantarellställe. Men naturligtvis hade ju någon varit där före mig. De var så små och ynkliga. De minsta lämnade jag kvar på tillväxt. Man behöver ju inte lägga dem så tätt så jag fick det att räcka till en hel macka. Och smaken var fantastisk!

Längre fram hittade jag även blåbär. Inte så gott om det men det fanns ändå mer än jag orkade plocka här också. Så det blev tre små påsar i frysen och en portion till mig att njuta av. 

För det är jag värd!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar