fredag 24 augusti 2012

Vita Chokladhavrekakor

Tidigare i våras hittade jag ett recept i tidningen "Hembakat" som jag bara kände att jag måste prova - för jag var säker på att det skulle bli en favorit. Och det blev det. Det är fantastiskt goda kakor. Tycker både barn och vuxna. Till fest gör man dem doppade i vit choklad och till "vardags" kan man äta dem utan. Funkar att frysa både med och utan choklad. Om det nu blir några över att frysa...

De är ganska enkla att göra, men det går åt dubbelt så mycket vit choklad som det står i receptet, 200 g i smeten och ca 200 g att doppa i. Dessutom är det lite svårt och bökigt att doppa i vit choklad då den blir ganska trög. Jag värmer på den ett par gånger men man får vara försiktig för har man för varmt eller för hög effekt blir den lätt grynig och hård och då är det kört. Man kan prova att bre ut chokladen med slickepott eller sked på halva kakan i stället för att doppa. Dessutom kan man nöja sig med att doppa halva framsidan, på baksidan blir det bara kladdigt ändå. Och skrapa av överflödet lite runt kanten, annars går det åt ännu mer choklad - fast då blir de ju i och för sig ännu godare!

Trots att det alltså är lite bökigt med de här kakorna så är de väl värda alltihop och de är numera vår stående kalaskaka här hemma. Tillsammans med klassiska sirapskakor/kolasnittar. De återkommer vi också alltid till.









6 kommentarer:

  1. Vad gott det lät! Måste helt klart prova. Alltid kul med nya småkakor, jag fastnar alltid för samma sorter - och det är ALLTID choklad i!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du måste absolut prova dem. Här hemma blev de genast en favorit för alla i familjen, tillsammans med kolasnittar/sirapskakor som man alltid kan återvända till. Godast doppade i vit choklad men funkar även bra utan. Lycka till! /Ica

      Radera
  2. Nu är de både provbakade och provätna! Kan säga att de slank ner försvinnande lätt!
    De blev inte doppade i choklad med goda ändå!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att de blev lyckade och att ni också tyckte om dem. Dessvärre kan jag ju inte ta åt mig äran av receptet... /Ica

      Radera
    2. Men du kan ta åt dig äran som receptspridare!

      Radera