tisdag 26 november 2013

Hemma hos S - Del 1

Här om helgen var vi Hemma hos S – som är en före detta arbetskompis till min man som flyttat från Östergötland och ner till mörkaste Småland. Sanna, som hon heter, har en blogg som heter just Hemma hos S. Ett av hennes största intressen är vävning som hon är mycket duktig på. Hon exprimenterar mycket med olika tekniker och gör allt möjligt. Något av det jag gillar mest är hennes löpare med papperssnören och hennes grytunderlägg, där hon väver in pinnar, tidningspapper eller grovt rep.

När vi var och hälsade på tyckte hon att vi kunde få prova på att väva var sitt grytunderlägg, om vi ville. Signe nappade direkt. Och det var kul att se grytunderlägget växa fram. Det går ju ganska fort när man har experthjälp och pinnarna bygger på ganska bra. Så på en kvart gör nog Sanna ett färdigt grytunderlägg men för Signe kanske det tog en dryg halvtimme.

Så här såg det ut när de samarbete:


Det verkade vara lite klurigt i början, men ganska snart satt tekniken med hur hårt man skulle våga slå och hur man skulle trampa för att få det rätt. 




Sanna vrider fram med jämna mellanrum så det går lätt att fortsätta. Och assisterar med mer pinnar efter hand som det behövs.



Exempel på färdiga grytunderlägg. Överst med tidningspapper invävt och det undre med pinnar, likadant som det Signe valde att göra. Klicka på länken med grytunderlägg ovan så hittar ni fler härliga varianter.


Det färdiga resultatet av Signes vävning har vi inte sett än eftersom det skulle vävas några till innan de kunde klippas ner men vi har blivit lovade att det ska komma på posten vad det lider.

Spännande att prova på vävning! Något som jag själv drömmer om att börja med "när jag är pensionär". Det är då jag ska prova allt jag hittills inte hunnit med och som jag drömmer om...

I nästa inlägg kommer en inblick i Sannas (och henes sambos) fantastiskt mysiga hem.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar