onsdag 20 november 2013

Söta Saker

Har ni någonsin provat Polkagrisbiscotti? Eller polkagrisskorpor som det väl heter på ren svenska. Det är så fantastiskt gott! Skorpor är väl egentligen en liten missvisande översättning av biscotti, för när vi tänker skorpor på svenska är det ju ofta runda, torkade grahamsbullar, eller nåt annat halvnyttigt, som ätes med smör och ost eller liknande. Biscotti är väl snarare en kaka. Söta och goda, men att de är torkade gör ju att de påminner om skorpor. Hur som helst är det otroligt gott! Och enkelt att göra själv.

Jag hämtar mitt recept från min favoritkokbok: Söta Saker. Boken kan köpas i min webbutik här, om någon är sugen. ;) Jag rekommenderar den varmt! Här har jag hittat många av mina favoritrecept som jag ofta återkommer till, som Sirapssnittar, Citronkakor med lemon curd, Death by Chocolate, Vit kladdkaka och mycket annat. Och så då "mina" polkagrisbiscotti.

Therésia Erneborg, som också driver bloggen Söta Saker, skriver i boken: "Min empiriska erfarenhet är att om något redan är väldigt gott, så blir det ännu godare med polkagris i." Jag är beredd att hålla med!

Till jul blir det mer polkagris. Så häromdagen när vi passerade Gränna svängde vi in och köpte andrasortering av polkagrisar på ett av kokerierna. Så nu ska här krossas. Och sen blir det en sats skorpor till, en sats polkakola, polkabräck och en kladdkaka med polkatäcke. Det kommer bli mumsigt! Problemet är bara att inte göra det för tidigt så det tar slut innan jul...

























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar