onsdag 23 maj 2012

Min trädgård!

Så här vackert är det i min trädgård just nu.


Varje gammaldags trädgård med självaktning bör väl ha ett solur? Egentligen ska det väl stå i en rundel på den välrensade och krattade gårdsplanen, men vår gårdsplan är alldeles för liten för att rymma en rundel och inte är den välrensad och krattad heller! I stället står soluret i en rund rabatt i trädgården där jag jobbar på att få en fin lavendelhäck. Nu räcker den nästan hela vägen runt. Jag delar och förökar så snabbt jag kan men det tar sin lilla tid när man inte vill köpa allt färdigt... I väntan på rosorna växer det nu tulpaner runt soluret.





Lite närstudie på de vackra tulpanerna:






Här är rabatten mot söderväggen, som grävdes om helt förra året och fick en hel del nya växter. Det är så spännande nu att se hur det blir, allt efter som det kommer upp efter vintervilan. Antar att jag kommer att få flytta om en hel del innan jag är helt nöjd, men det måste få ta sin lilla tid i en trädgård.
















Först lite akleja, sen lite blåklint, en av mina favoriter, och så en allium med sin vackra och effektfulla skugga mot husgrunden.









Till och med maskrosorna är vackra så här års. Än har jag inte riktigt hunnit tröttna på de gula solarna. Och i bakgrunden skymtar huset.






Och här kommer ett annat "måste" i en gammaldags trädgård: Syrénbersån.




Önskar att ni kunde känna doften och höra surret! Det är en otrolig aktivitet bland alla bin just nu!












Och så de sista ljuva äppleblommorna. Mina absoluta favoriter. Jag älskar äppleträd, året om. De är vackra hela tiden. Skänker en ljuvlig skugga och så de underbara och mångsidiga äpplena.


Det var en liten tur runt i min trädgård. Det blir fler, det garanterar jag!














2 kommentarer: