måndag 28 maj 2012

Syrenblomssaft

Saften silades och provsmakades i lördags förmiddag. Den var läskande och god. Frisk. Inte för söt. Ingen tydlig syrensmak, men den smakar definitvt nåt mer än citron. Faktsik dominerar inte citronen alls utan ger bara lite friskhet. Men i ett blindtest hade jag nog aldrig gissat att det var syren den var gjord på, men nu vet jag hur syren smakar. Tyvärr blev den inte så lila som jag hade hoppats på men outspädd är den vacker. Utspädd har den bara en lätt, lätt skiftning. Det står att den ska göras på lila bondsyrener och det är det jag provat. Jag tror att de mörklila ädelsyrenerna kanske ger mer färg men de brukar inte dofta lika mycket och smakar nog inte lika mycker heller.

Receptet utlovade jag om saften blev bra, så här kommer det:

Syrensaft
ca 50 syrenblomsklasar
3 citroner
2 liter kokande vatten
2 kg socker
60 g citronsyra

Rensa blomklasarna så mycket du orkar, dvs inga blad och så lite skaft som möjligt. Skölj citronerna noga och skala bort det gula med potatisskalare. Lägg det i en stor bunke tillsammans med de sköljda blommorna. Skär bort det vita på citronerna och skiva dem sedan och lägg dem i bunken. Rör ner sockret i det kokande vattnet och rör till det löser sig. Rör ner citronsyran och häll alltihop över blommor och citroner.
 
Tryck ner blommor och citroner under ytan och lägg gärna en tallrik på som tyngd. Sätt på ett tättslutande lock och låt stå i kyl/sval i tre dygn. 

Sila och häll upp på väl rengjorda flaskor.

Håller 1-2veckor i kylskåp men går utmärkt att frysa. Frys gärna i plastflaskor eller fyll inte så fullt om du väljer att frysa i glasflaskor.

Spädes 1+4 för saft eller 1+5 för måltidsdryck. Servera gärna med is. Eller späd med bubbelvatten och lägg i citronskivor för en läskande sommardryck.

Ett recept som är lite modifierat och ursprungligen kommer från bloggen "Söta saker". Ger ca 3,5 liter koncentrerad saft. Väl värt att prova. Lycka till!

5 kommentarer:

  1. Åh vad härligt att du börjat blogga tycker jag :)Jag har aldrig provat syrenblomssaft men det ser jättegott ut och vilka fina ettiketter och flaskor du gjort till.Superfint :)
    Kram sanna

    SvaraRadera
  2. Tack för berömmet. Saften var smaskens och väl värd att prova. Vi använder gärna fläderblomssaft och svartvinbärsbladssaft som måltidsdryck vid festligare tillfällen och den här passar också utmärkt som det.
    Kram Ica

    SvaraRadera
  3. låter supergott! vilken fin blogg du gjort :) kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag lär mig hela tiden men kan behöva lite expertråd. ;) Kom och provsmaka saften när ni har tid. / Ica

      Radera
    2. Vi ska försöka komma uppåt nu i början på sommaren. hela juli har jag och barnen ledigt så då kommer vi definitivt :) Men ska se om vi kan få ihop något innan. Sedan är vi lediga 1,5 vecka innan skolan börjar.

      Radera