måndag 16 juli 2012

Dekorativ förvaring

I köket har jag en gammal "dubbellåda" i trä, dvs en låda med två fack och handtag i mitten. Jag målade och dekorerade den för evigheter sen. Det mesta jag gjort med decoupage är i vit/creme med antingen röda eller blå detaljer, för att det ska passa i mitt kök. En hel del har även blivit helvitt och så finns det en del med grönt, för det hade jag i mitt förra kök. Plus att grönt är en underbar färg. Och nu när jag har lite grönt i min halltapet kanske det blir mer av det sköna gröna framöver. Men i köket är det alltså vitt, blått och rött som gäller.

Här nedan visar jag min ljusförvaring, som jag har i min trälåda. I ena facket ryms värmeljus, både nya och halvanvända. Åtminstone är jag en sån som alltid byter till nya värmeljus när jag ska ha gäster, för jag vill att ljusen ska kunna brinna hela kvällen. Ljus som slocknar mitt i är nästan som en signal till gästerna om det är dags att gå hem, och det vill jag inte att de ska känna. Alltså behöver jag nånstans att lägga alla halvanvända värmeljus, som jag sedan tänder vid köksbordet. I det andra facket ryms ljusstumpar, som också används mest i köket. Nya stearinljus får rymmas i en zinkhink bredvid. Har också en zinkhink med ljus på hallbordet. Jag tycker det är både dekorativt och praktiskt att ha dem nära till hands när man behöver fylla på med nya ljus.

Mina etiketter till mina saftflaskor ligger i en blåvit porslinsskål i väntan på att användas. Hittills i sommar har jag saftat Fläderblomssaft, Syrenblomssaft och Rabarber- och citrondricka. Jag har även lyckats göra Jordgubbs- och rabarbermarmelad och Hallon- och rabarbermarmelad. Jag älskar att sylta och safta och baka. Och att få pryda mina burkar och flaskor med egengjorda etiketter är extra roligt!

Den fina skylten har min svåger och svägerska köpt hos Amish-folket i USA för många år sedan. På den tiden var man min kock och jag älskar fortfarande den fina plåtskylten!

Duken har jag faktiskt broderat själv. I korsstygn. Jag är en mycket otålig människa så broderi efter mönster passar mig inte alls. Jag tycker det är jättefint, men det tar så lång tid och jag blir liksom aldrig klar så jag ger oftast upp innan jag ens kommit en fjärdedel. Så den här duken är nog det enda jag nånsin lyckats få klart. Jag är mycket stolt över den! Numera köper jag mest mina broderier på loppis. Eller på nån syföreningsauktion. Det går mycket snabbare...








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar