onsdag 4 juli 2012

En modern höskrinda

När jag var liten tillbringade vi somrarna på en bondgård på Öland. Vi vallade kor, hämtade ljummen färsk mjölk i lagårn, hade egna små kattungar (som jag inte har en aning om vad de gjorde med efter sommarn - och det vill jag heller inte veta) och allt var så där jätteidylliskt som det ska vara. Faluröda hus med vita knutar, iväg och bada vid nån sandstrand och solen sken hela tiden från en klarblå himmel och jordgubbarna var röda, stora och söta.

Visst romantiserar jag säkert en del, men det är ändå så jag minns det. Och en av sommarens höjdpunkter var när de hade bärgat hö och vi fick åka hölass tillbaka till logen. Jättekul!

Så igår var vi i mina föräldrars sommarstuga och hade en sån där underbar sommardag. När vi kom dit serverades pannkakor och solvarma jordgubbar till lunch. Sen tog jag årets premiärdopp, i sjön Boren. 20 grader, men det gick. Sen brände jag mig i solen. Allt ackompanjerat av ljudet från häcksaxen som min svåger använde för att klippa björkhäcken som går längs två sidor av tomten. Mycket löv blir det från en björkhäck! Så sen skulle det räfsas och det fick alla hjälpa till med innan det kunde bli dags för dagens andra bad.

Och så kom dagens höjdpunkt när mina tre barn och deras ena kusin fick åka moderna tiders höskrinda till avstjälpningsplatsen: Släpkärra med björklöv är nog minst lika roligt!































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar