söndag 8 juli 2012

Loppisen i Sunhult

Igår var det äntligen dags för sommarens höjdpunkt - ja för att inte säga årets höjdpunkt: Den årliga loppisen i lilla Sunhultsbrunn, första lördagen i juli varje år.

Det är inte vilken vanlig liten loppis som helst. Hembygdsföreningen på den lilla orten arrangerar, i år var det 39:e året, och man samlar saker under hela året. Sen startar loppisen 08:00 och på ca en och en halv timme är det mesta slutsålt och man har dragit in 40-50.000 kronor. Det är alltså mycket folk och prylar i omlopp, för det är inga dyra grejer utan här kan man göra fynd! Det finns inga priser satta utan är två personer intresserade av samma sak blir det budgivning och små miniauktioner på plats. Det är riktigt roligt!

Mina svärföräldrar är med och arrangerar och bor i princip granne med loppisen så vi åker ner kvällen före och sen är man på plats redan från ca 07:00 på morgonen för att hinna scanna av möjligheten till eventuella fynd. I år blev det dock inga större fynd, inga möbler, men jag kom ändå hem med en hel del bra grejer. Barnen kom också hem med en hel del grejer, bra eller inte råder det delade meningar om!























Här ovan lite bilder från folkvimlet för att ge en liten känsla av mängden folk och saker. Bakom till vänster är hela området med möbler, sen finns bokavdelningen och lamp- och mattavdelningen bakom ryggen på mig. Till vänster om "härbret" finns "hårda avdelningen" med elektronik, trädgårdssaker, cyklar, m.m. och till höger om "härbret" finns tygavdelning och leksaksavdelningen som även inrymmer julsaker. Direkt till höger om mig finns också "fina avdelningen" med lite mer antika saker. Vimlet här på bilden är "Kuriosa" med husgeråd, porslin, vaser, ljusstakar, krukor och allt annat smått. Man kan alltså hitta nästan allt till ett hem på den här loppisen. Utom djur. Men sonen fick i alla fall med sig en jättefin fågelbur till den blivande Undulaten.

Här nedan följer mina fynd:
Först ett draperi till ytterdörren. I svart "silkestråd" med pärlor på. Jag har länge funderat på nån form av myggnät för att hindra flugor (och höns) att komma in. Men jag tycker inte det är så snyggt. Så hittade jag det här för en tia (oanvänt i originalförpackning) och tänkte att det var värt att prova. Ganska bra blev det i alla fall.






















Sen köpte jag en ny lampa till sovrummet. Helt ordinär. Nån gång kanske jag gör en roligare skärm, men den här lampan är helt klart bättre än den vinröda vi hade innan, som egentligen inte alls passade in men som ändå fått stå där i flera år, för en lampa måste man ju ha... Också 10 kronor.
































Och så lite "husgeråd". En sockerkaksform i vacker blå emalj för en femma. Två mjölsiktar som jag inte har en aning om vad jag ska använda till, men vackra var de. Båda för en tia. Och så en fin liten kaffekopp av samma modell som två av barnen ärvt av en moster, men inte det tredje. Nu har de varsinn. Fem kronor för den. Duken är ett fynd från ett tidigare år på samma loppis.



































































Och så slutligen en ljuslykta i form av en krona. I nåt mässingsliknande material. Nypris 49 kronor (prislappen satt kvar) och nu fem kronor. Blomarrangemanget är från den söta och lantliga inredningsbutiken"Vallmokrans" i Ljusfallshammar. Besök den om ni har vägarna förbi. Eller ta en omväg. Det är den värd!





















Helt klart en bra loppisdag! Hoppas på många fler...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar