onsdag 12 september 2012

Höstfint på trappen

Nu är det höstfint på trappen! Jag var i en blomsteraffär häromsistens och köpte en förfärlig massa blommor. Alldeles för mycket växter, som vanligt. Både för plånboken och ytan som skulle smyckas. Men jag har liksom svårt att låta bli, det finns så mycket vackert, så mycket man vill ha.

En del fick inte plats i det här arrangemanget så de fick fylla ut i rabatten på lite kala fläckar. Och några perenner blev det också, det var lite tomt på en del ställen. Antar att det är hönsens framfart i våras som satt sina spår. De älskade att ligga i min nyomgjorda rabatt vid söderväggen där solen snabbt värmde den ännu bara jorden och en del av växterna återhämtade sig aldrig från deras rullande, pickande och grävande. Även några rosor köpte jag. Hoppas att de kommer trivas innanför lavendelhäcken runt mitt solur.

Nu var det egentligen ingen större kris att plantera nytt vid entrén efetrsom jag i år inte haft några penséer som blivit trötta och fula – och de brukar hos mig vara det redan i juli. Nej, i år var det en blandad kruka med Silvernjurvinda (den slingriga, silvriga som finns i flera av krukorna här), en En, en Rosmarin, lite Pelargoner och annat. Silvernjurvindan var en otroligt tacksam växt som jag varmt kan rekommendera. Det som finns i mina krukor här är en enda planta som jag köpte i maj eller juni och delade i flera delar nu vid omplanteringen. Rankorna har växt till nästan en meter. Och jag älskar silverfärgen, framförallt på hösten. Krukan med petunian i är ju inte särskilt köldtålig så den kommer nog vissna snart men det är ju en slit- och slängblomma så så länge den håller sig fin får krukan stå kvar.

Även om jag då hade en En och lite slinger så behövdes det ju nåt mer som kan se fint ut nu och ända fram till snön kommer. Rosmarinen ska jag försöka övervintra ihop med Pelargonerna, så den fick flytta på sig. Ljung är vackert men inget som jag klarar att hålla liv i nån längre period, därför hoppade jag över det i år. Det samma brukar gälla Bollkryssen, men jag kunde liksom inte låta bli. Och den jag köpte har nu bleknat och blivit nästan ljusrosa. Faktiskt ännu snyggare nu än på bilderna. Men Blomsterkål kunde jag inte låta bli. Det är nästan magiskt vackert och finns i så många olika varianter att det är svårt att välja. Astrarna är också ganska tacksamma. Dock var färgerna lite svåra att välja på. Jag köpte en mer rödlila också men den passade inte in så den fick hamna i rabatten istället.

Tycker att jag lyckades få till ett ganska bra arrangemang tillsammans med silvriga krukor, lyktor och den gamla trälådan. Prydnadssakerna får stå till det blir ett par minusgrader, sen måste de nog flytta inomhus men tillsvidare får grodan och betongsakerna stå kvar och trivas.
































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar