måndag 12 november 2012

Att handla lite för mycket...

Jag följer en hel del bloggar. Inom ganska olika områden. Några av de roligaste är kanske inte de som skriver om inredning och pyssel och som har massor av fina bilder i vitt och shabby shic, som man skulle kunna tro. Nej, ska jag fastna för en blogg och följa den under en längre tid behöver den ha ett inspirerande språk. Och gärna lite humor i texten också. Sen spelar det inte så stor roll vad bloggen handlar om egentligen.

En av mina favoriter är "Mr 29:ers blogg". Den handlar mest om cykling, och det är ju inte direkt ett av mina favoritämnen... Men jag gillar jargongen, humorn, bilderna och personen bakom bloggen. Då blir det en bra kombo! En annan är "Att vara någons fru". En typisk bloggtjej som lever ett helt annat liv än jag. Och ett liv som jag inte skulle vilja byta till. Hon är glamorös och har ett vackert hem och fotar en massa åt olika webbutiker. En del inredning, men mest mode. Det här är en sån här blogg som har "dagens outfit" emellanåt, om ni förstår vad jag menar. Och ni som känner mig vet att senaste modet inte alls är min grej. Jag gillar kläder jättemycket. Men min stil är absolut inte det senaste, utan gärna "Gudrun Sjödén" eller annat färgstarkt, gärna randigt. Tunikor och lager på lager gillas också. Men Emma som står bakom "Att vara någons fru" skriver på ett så lättsamt och trevligt sätt. Bilderna är också fantastiskt vackra. Så även den här bloggen har en kombo som intresserar och gör att man vill läsa vidare och lära känna personen bakom lite mer.

Bloggen som jag läste idag heter "Mirre syr" och det är också en jättemysig blogg som jag gärna återkommer till. Hon syr helt andra saker än vad jag gör, och har en sån där svindyr, lyxig broderimaskin som man bara kan drömma om. Men det är vackert och mysigt och inspirerande utan att jag har lust att sy ett enda av hennes projekt, för att jag vet att de är för svåra eller helt enkelt inte passar mig. Men det gör inget. Jag lägger gärna ett par minuter i veckan på att följa hennes blogg ändå. Bara för att det är vackert! Att följa vackra bloggar är lite som att gå på konstutställning. Man får en rejäl dos skönhet som förgyller vardagen. Alldeles gratis. Det är underbart! Här kommer två bloggar som verkligen bjuder på en känsla av konstutställning när man tittar in, det är "A'la-foto" och "Kerstins foto". Här är det inte texten som står in fokus utan helt och hållet de vackra och konstnärliga bilderna.

I ett av de senaste inläggen hos "Mirre syr" tipsade hon om en webbutik som har rea. Sånt är alltid farligt. Och slutar alltid med att det blir dyrt. För det slinker alltid ner lite extra. Sånt som "kan vara bra att ha"... Just i det här fallet var det tyger. Och ja, det är redan knökfullt på tyger hos mig. Men så fattas det alltid något, som man behöver. Den här webbutiken heter "Sydrömmar" och jag tror bara att rean pågår till imorgon. Men de hade mycket fint och till ganska bra priser. Det blev fleecetyg, velourtyg, bomullstyg, brodyr, resår, band... Det enda jag egentligen har användning för och kan försvara inköpet av är väl bomullstyget och resårbandet. Men det andra var ju så fint. Och billigt...

Förutom ovanstående bloggar som jag tipsat om följer jag naturligtvis en hel del bloggar som ger inspiration om pyssel och inredning och bakning och annat som jag också gillar. Men de länkarna tar vi en annan gång!

Här följer lite bilder från min nystädade och överfulla tyghylla och lite annat från syhörnan i det nystädade kombinerade gäst-, sy- och strykrummet. I helgen invigdes det som gästrum av ingen mindre än svärmor. Hon var mycket nöjd och sov gott i den vackra gamla sängen som vi ställt in. Bilder på den och övriga rummet kommer om ett tag.


2 kommentarer:

  1. O herregud vilken ordning du har! :)
    Jag hoppas få sån ordning när rummet är klart, "gamla köket" ska ju bli datarum/hobbyrum och då ska mina scrapbooking-grejer upp på hyllor i fina burkar. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag visar ju bara den del där det är ordning... Men jag kan tipsa om att en CD-hylla är ganska bra förvaring för tyger. Åtminstone om man har lite lagom mycket. Då ligger de still bra i de små facken. Och fint och överskådligt blir det. Och roligt att sortera i färg- eller mönsterordning för en nörd som jag. /Ica

      Radera