torsdag 29 november 2012

Julpyssel

Oj, vad tiden går. Tycker inte det var länge sen jag skrev ett inlägg. Men det var det visst... Och jag antar att det inte kommer bli oftare den närmaste tiden, med tanke på att julen står för dörren och man har ett och annat att fixa med.

Här om dagen var det dags för mitt årliga julpyssel. Jag lade tidigare upp inbjudan här på bloggen. Och i år var intresset större än nånsin! Inte tack vare bloggen utan det var en bra dag när många av mina pysselsugna vänner kunde komma. Vi var drygt 20 stycken. Trångt, varmt och mysigt!

Jag hade fått god hjälp av min familj och min mamma att städa och pynta och förbereda innan, annars hade jag aldrig hunnit. Det var adventsfint framförallt i vardagsrum, finrum och kök. Lite tidigt eftersom det inte är advent förrän på lördag, men ibland får man fuska. Man måste ju ha lite julkänsla när man ska julpyssla! Glöggen var på värmning och doftade gott redan när gästerna ringde på dörren.

Alla förväntansfulla pysslare trängde ihop sig vid de tre borden och sen var meningen att man kunde byta platser med varandra för att få göra lite olika pyssel. Vid ett bord, det ni ser på bilden, fanns möjlighet att tillverka strutar och gammaldags medaljonger/rosetter att hänga i granen. Även julklappsetiketter fanns det material till här. Vid nästa bord var det smällkarameller eller traditionella fläthjärtan. Vid det tredje bordet stod stjärntillverkning på schemat. De som skymtas i fönstret på bilden och som också syns i fönstret på inbjudan. En liten specialité hos oss. Alltid vita, men i år hade jag lite remsor i andra färger också, för de som gillar det.

Några satt nog kvar och gjorde samma pyssel hela kvällen, några flyttade runt och provade olika saker. Några fikade och pratade mest (= jag). Några gjorde ett pyssel och någon gjorde kanske åtta. En jättemysig kväll med glada vänner från olika sammanhang som umgås och pysslar efter sin egen förmåga. En bra start på julmånaden som numera är en tradition jag inte vill vara utan.

Bilden nedan är tagen av en av pysselvännerna. Tack Annica för lånet av den! Det är jag som skymtar längst till vänster.

Tack alla vänner som var där och gjorde min pysselkväll så lyckad! Välkomna tillbaka nästa år igen.





























Djupt koncentrerade pysslare i färd med att tillverka strutar och medaljonger/rosetter efter de förlagor som hänger som inspiration i lampkronan ovanför. I fönstret skymtar en del av de stjärnor som har blivit tradition på mina julpysselkvällar, ett gammalt pyssel som både jag och min man lärde oss som barn. Foto: Annica Wirell
























"Stjärnfönstret" från ett tidigare år.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar