torsdag 15 november 2012

Gästrummet

Så var det gästrummet, ja. Eller "katternas rum", som vi fortfarande oftast kallar det. Ursprungligen var det det ställe där katterna hade sin mat och sin låda, när vi flyttade in i huset. Ganska praktiskt, för då kunde vi stänga in dem där, om det behövdes. Sen var rummet också syrum, strykrum, hobbyrum och lite annat. Och så småningom blev det också sortering för återvinning och grovsoprum. Ja, ni vet det där rummet där allt bara åker in som inte har nån annan plats. (Vi har ingen källare, för annars är det väl ofta där sakerna samlas på hög.) Och där man bara kan slänga in saker när man städar inför att gästerna ska komma. Men såna rum har väl inte ni andra? Hos er är det väl ordning jämnt? Antar jag.

Men nu har vi bara en katt, så nu kan det inte heta "katternas rum" längre. Och så bestämde vi för ett tag sen att vi behöver ha en gästsäng nånstans i huset, så övernattande gäster kan sova lite bekvämare. Eller ja, det är ju en sanning med modifikation. För soffan är nog egentligen bekvämare. Men det är bekvämt på ett annat sätt att ha ett eget rum med en dörr att kunna stänga om sig, och inte behöva sova i soffan i hallen på övervåningen eller i vardagsrummet där husets enda fungerande TV står.

Så, då hade vi bestämt att en gästsäng behövs. Och gästrummet fanns ju egentligen. Det gällde bara att hitta fram till det. Och oj, vilket projekt det blev. De flesta sakerna i rummet var ju naturligtvis mina. Så är det när man varit en pysslare och en samlare i hela sitt liv. Vad jag har slängt, burit, sorterat och städat i ett par veckors tid. Och så skönt det är att bli av med saker! Jag har äntligen gett bort min suddigumssamling och min klistermärkessamling. Och snart står väl bokmärkessamlingen på tur, men den håller jag lite hårt i än. Den är liksom inte i vägen där i sin fina plåtburk... Men en hel del har den också bantats ner.

Ja, det finns fortfarande saker i rummet som ska sorteras. 4 garderober är fulla med hobbymaterial, trasiga kläder eller tyger, vinterkläder och kläder som inte används, men det står inte längre 18 kassar och kartonger och tar plats mitt på golvet. Faktum är att hela golvytan blev tom och dammsugen och skurad och det var inte igår det gjordes gången innan, om man säger så.

Sen kom då sängen in, och lite tavlor kom upp för att göra det lite hemtrevligare. 2 gamla skolplanscher som vi inte haft nån annan plats för kom till heders. Måla om gjorde vi inte nu, utan det gjorde vi direkt när vi flyttade in för 10 år sedan. Och då använde vi färger vi hade över från källaren i förra huset. Tegelrött, vitt och beigegult i kombination. Fönsterväggen och den högra väggen är vita, utom en nisch till höger som är beigegul. Den vänstra väggen är tegelröd. Och för att binda ihop det hela så blev den fjärde väggen lite oregelbundet randig. Så kanske jag inte hade gjort idag, men men. Man kan inte göra om allt hela tiden. Så tyger och kuddfodralen är valt efter vad vi hade och vad som passade ihop med det som fanns. Det är helt enkelt en lågbudget pimpning. Men resultatet blev ganska mysigt ändå.

Om man ska förklara lite noggrannare så är det 2 garderober på var sida om fönstret, och där emellan sitter en arbetsskiva där jag har min gamla symaskin, som ni hittar här. Det är den här sidan av rummet som är vitmålad. Vänder vi oss åt höger fortsätter den vita väggen och här står två stycken CD-hyllor "Robin" i rött och bok från det stora blågula varuhuset. De hittar ni på bilderna här. Det är de som rymmer alla mina tyger. Eller i alla fall de flesta av dem. Resten ligger i garderober, tvättstuga och lite där det får plats. Sen kommer en nisch i gulbeige där det står en gammal bokhylla i mörkt trä som rymmer syböcker, färgburkar och lite annat. Sen kommer sängen. Och här tar den randiga väggen vid. Förut stod tvätt-/arbetsbänken på den här väggen, med torktumlaren under. Och där över de två lackhyllorna. Som känns lite felplacerade nu över sängen, men det får funka tills vidare. Arbetsbänken och torktumlaren har fått flytta till den röda väggen, som är mellan två dörrar. Så det är lite trångt. Väggen till vänster om röda väggen går till själva huset och den till höger går till en köksfarstu och ett duschrum/gästtoa. Ganska praktiskt nu så gästen kan få båda egen ingång och egen toa, om den vill ha det. Bakom den dörren satte maken upp två rejäla krokar så här kan vi nu hänga upp torkställning och strykbräda när de inte används. Praktiskt!

Den fantastiska sängen kommer från min mans gamla moster som vi var och hämtade ett lass möbler hos i somras, vilket jag skrev om i ett inlägg här. Den fina, svarta skrivbordslampan vid arbetsbänken/tvättvikningsbänken vid den röda väggen är jättegammal och något som jag hittat på en vind eller en loppis, minns inte vilket. Hyllorna är vanliga lack från det stora varushuset och de vill jag gärna byta ut men maken gillar dem och ibland måste han nog få vara med och bestämma också. För husfridens skull. Och de fyller en funktion, det är det viktigaste i det här fallet.

Ja, så här ser vårt gästrum ut. I alla fall för tillfället. Men det ändras lite hela tiden. Den lilla rosentavlan har t ex kommit upp över sängen efter att de första bilderna togs. En ny sänglampa står på önskelistan. Gärna lite gammaldags som kan skruvas upp på väggen så jag slipper den fula gamla golvlampan som står där nu. Ett nattduksbord ska nog också dit så småningom. Och kanske nya gardiner. Och...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar