tisdag 2 juli 2013

Midsommar 2013

Jag ligger lite efter i min bloggning, eftersom jag haft så mycket att göra på jobbet de senaste två veckorna. Nu börjar jag komma ikapp med både bloggning och jobb så nu är det snart semster på riktigt!

Midsommar brukar vi alltid fira i Klockrike. Med en grannfamilj som har barn i ungefär samma ålder. Firandet i byn börjar redan på torsdagen, med att man samlas och åker traktor och vagn till en äng en halvmil bort. Där plockas det massor av blommor och grönt och sen åker man tillbaka och klär midsommarstången tillsammans och äter korv och umgås till ganska sent på kvällen eller när myggen blir för jobbiga. En underbar kväll!

I år var det inte så många familjer men vi var fler än som syns på bilden i alla fall...

























I hagen växer det orkidéer, som vi alltid brukar prata om att man inte får plocka. Och alltid kommer något barn med några stycken i sin bukett. I år var det min son som plockade flest... Han är väldigt förtjust i vackra blommor!


Här är en vacker Nattviol, en av de orkidéer som finns i hagen/ängen vid Ättorpa utanför Klockrike. Fridlyst, liksom alla andra orkidéer...

Så här blev resultatet av årets midsommarstång:



Det är betydligt mer blommor i stången än vad som syns på bilerna. Här ser den helt grön ut. Men det är nog en av de vackraste och jämnaste midsommarstänger vi lyckats med. Det mulna vädret gör helt enkelt inte stången rättvisa på fotona.

Här nedan följer två midsommarbarn med olika val av huvudbonad. Midsommarpojken är min egen och midsommarflickan tillhör grannfamiljen.

Tack för en trevlig midsommar!






















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar