måndag 22 juli 2013

Veckans blombuketter - 19 st!


När man åker på 60-års kalas och kommer upp dagen före (se förra inlägget) så innebär det ju att man ska hjälpa till och jobba en del. Maken som är kockutbildad hamnar ju alltid i köket men för egendel kan det ju innebära vad för jobb som helst. Så då kan man få lite "ångest" innan när man funderar på om det blir extremt jobbigt (fysiskt) eller kanske till och med något som man tror att man inte klarar och knappt ror iland. Nu händer det väldigt sällan, men det skulle ju kunna ske, teoretiskt i alla fall.

Men vad händer den här gången? Jo, värdinnan slänger ur sig: "Vi tänkte att du kunde fixa blomdekorationerna, kan du tänka dig det?" Ja, kunde jag det? Ni som känner mig eller har följt mig på bloggen ett tag har ju knappast kunnat undgå att förstå att jag mer än gärna plockar och arrangerar blommor. Och att det knappast är något jobb för mig, utan betydligt mera avkoppling. Sen är det också väldigt roligt att få gå i nån annans trädgård och plocka, eftersom där finns andra saker än vad man har hemma.

Lavendel fanns plockad, rosor fick jag ta av de överdådiga röda Flammentanz vid vernandan till torpet och så skulle det vara ormbunkar med, som växte i överflöd vid hönshuset. I övrigt gjorde jag lite som jag ville.

Solen strålade och vädret var underbart så jag höll till vid serveringsborden vid "uteköket" som fixats festen till ära. Diskbänk och rinnande vatten utomhus, en sån lyx!

19 vaser skulle det bli, en till varje bord, och så här blev det:









I buketten syns Ormbunksblad, röda Rosor (Flammentanz), Gulmåra, Rölleka (den vita till höger), Lavendel (2 olika sorter, i mitten och nere till höger) och Natt och Dag (nere till vänster, gul/lila, ej att förväxla med orkidén med samma namn). Ganska fint, om jag får säga det själv! ;)

























Tältet blev jättemysigt med vita dukar och blommor på borden. Kulörta lampor i slingor i taket bidrog också till den mysiga feststämningen.

Faktum är att det blev lite fler än 19 buketter, för sen skulle ju uteborden ha lite blommor också. Och en gammal emaljpotta fylldes med vackra ängsblommor och fick pryda utedasset. Men jag hann inte fota mer, jag var ju tvungen att njuta lite av festligheterna också!









2 kommentarer: