torsdag 4 juli 2013

Veckans blombuketter

Det har gått mer än en vecka sedan sist, men jag kallar det ändå "veckans blombuketter".

Ni som följt mig ett tag eller känner mig privat vet vid det här laget att jag älskar blommor. Både de som växer vilt ute, i rabatter och att få plocka in i buketter. Under den "växande säsongen" vill jag alltid ha en eller ett par vaser med färska blommor inomhus.

Och har kommer en liten kavalkad av de senaste.

Lupiner är verkligen en favorit hos mig. Man får liksom så mycket blommor på en gång. Och en riktigt maffig bukett som passar i en hög vas. Den här gröna är tydligen min lupinvas, för den finns med i ett inlägg från förra året också, som du hittar här. Den gången stod buketten i finrummet, nu står den i hallen.

En liten bukett i en gammal ljuslykta på fot från det "stora varuhuset". Blandade ängsblommor: Rödklöver, smörblommor, blåklint (Bergklint från trädgården), prästkragar och lite vitmåra. Här på en hylla i vardagsrummet tillsammans med en gammal spegel, en gammal ram med ett tryck av Einar Nerman, en hjärtljuststake som jag tycker mycket om och två trädgårdsänglar som jag gjort själv från en materialsats.
 
En annan bukett med vilda blommor: Misdommarblomster (från trädgården), prästkragar, kärringtand, vitmåra, rödklöver och en fibbla, det är den gula som ser ut som en maskros. I min lilla Alvar Alto-vas på köksbordet. På en hemsydd duk i ett Tilda-tyg från Panduro.

Ängsblommor igen, samma blandning och samma bukett som två steg ovanför. Här fotad på "röda skänken", en gammal möbel från det stora varuhuset som hör ihop med vår köksmöbel men står i rummet bredvid köket. Samma bukett på samma ställe på bilden nedanför.


Här nedanför kommer tre bilder på Midsommaraftonens buketter. De har jag redan skrivit om i ett annat inlägg här, men de är så fina och doftade så ljuvligt att jag tycker att de förtjänar att visa upp igen. Lägg gärna märke till att de fantastiska vita pionerna har röda strimmor i. Underbara!



Här nedanför följer en bukett med mina egna pioner, som växer i vår trädgård. Riktigt gamla buskar med doftpioner i rosa. Jag har tre sådana som står tillsammans med tre buskar med rödare doftlösa bondpioner. Vackra de också, men de blommor lite tidigare och står nästan inte alls inne. Här i en hög vas tillsammans med lite plymspirea på vår spiselkrans i vardagsrummet. Pianot skymtar i bakgrunden. Samlingen med olika "silver"-ljusstakar brukar stå mer i mitten av hyllan, men nu fick de maka sig lite åt sidan för att ge plats för en maffig pionbukett.






























Ja, det var en del av de senaste två veckornas blombuketter. Mer kommer garanterat. Jag kan liksom inte låta bli...





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar