söndag 28 juli 2013

Vanish fläcktest

Jag är buzzador och har nu under juli månad testat och buzzat för Vanish fläckborttagningsprodukter. Jag har fått testa både pulver och flytande och jag har delat ut provpåsar med pulver till vänner och bekanta. Och så har jag utmanat Vanish i ett fläcktest.

På en bit lakansväv, vit gammal och tvättad, smetade jag ut bl a läppstift, choklad, rödvin, soya, olivolja, div frukter och bär och annat. Sen gjorde jag som de gör i tv-reklamen: tar lite pulver i skopan, blandar med lite vatten och gnuggar in i fläcken. Det var svårt att få pulvret att lösa sig och därmed var det svårt att arbeta in det i fläcken. Så på de värsta fläckarna gnuggade jag även in flytande Vanish. Hängslen och livrem... Det var på choklad, kulspetspenna, blåbär, soya, kaffe och balsamvinäger.

Sen löste jag upp en halv slopa pulver i en liter hett vatten och la trasan i blöt tio minuter. Sen kokade jag trasan på spisen ca 5 min då tvättmaskinen var upptagen med annat.

Resultatet var över förväntan! Jag trodde aldrig att soyan och balsamvinägern skulle försvinna. Däremot är jag lite förvånad att det blev så mycket kvar av läppstiftet. Kulspetspennan syns svagt, men det är inte så konstigt. Olivoljan blev det en ganska "fettig" fläckrest kvar av, men jag tvättade ju utan vanligt tvättmedel och under väldigt kort tid. Ett normalt tvättprogram hade nog fixat det ihop med Vanishen. På det hela taget gick det jättebra!

Första bilden visar alla fläckarna. Siffrorna är skrivna med röd permanent märkpenna och den är inte gnuggad med Vanish och gick inte bort i tvätten. Nästa bild är med ingnuggat pulver, sen med ingnuggat flytande och sen resultatet efter tvätt. Det finns även en bild på lappen där det står vilken fläck som är vilken.




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar