torsdag 6 juni 2013

Björnbärsbusken

Vi har en enorm björnbärsbuske vid lagården, precis utanför fönstren till min lilla butik. När den är uppbunden som den ska så är den så fin så. Men vilket jobb det är att få den dit! Och det ska göras varje år...

Men jag tycker ändå det är värt det! För björnbär är så otroligt gott. Jag gör sylt eller marmelad på mina, och fryser in åtskilliga burkar som är bra att ha under året till glass, pannkakor, tårtor, muffins och liknande. Och så frossar vi och äter mängder precis som de är. Under september och oktober. Och kanske lite in i november om hösten är mild. Ett bra år kan det säkert blir upp emot 20 liter på den.

Men de senaste vintrarna har gått ganska hårt åt vår buske. Inget som är uppbundet på väggen överlever, utan bara det som ligger ner mot marken och täcks av snö. Så därför är det ganska mycket jobb med att först ta ner allt gammalt och sen gallra ur och binda upp det nya. Ett jobb som oftast görs till Valborg eller strax efter. Men i år blev jag klar nu, den 5 juni. Bättre sent än aldrig! Nu ska bara gräset klippas och kanske att det ska rensas lite under också. Sen är det fint så det duger.

Just nu ser den ut så här, men den växer snart till sig och täcker större delen av väggen. Och fönstrena...


























I den gröna lådan på andra sidan om butiksdörren ska det prunka röda pelargoner så småningom. Och den gröna lådan är egentligen röd. Eller möjligen svart. Den har bara inte förstått det själv än...

Så här fina ser björnbären ut när de är mogna. Det är ljuvligt!


















Har ni en bra vägg till övers så plantera gärna en björnbärsbuske. Jag tror inte att ni kommer ångra er. Det finns dessutom taggfria sorter att köpa. Den här busken var i och för sig taggfri en gång i tiden. Då gav den mindre och färre bär. Nu har den förvildat sig, verkar det som, men skördarna är stora och bären är stora och goda. Att man river sig en del när man ska klippa och binda upp och även när man ska plocka gör inte så mycket.

Nu har jag dessutom precis investerat i ett par nya (och snygga) handskar. Så dagens arbete var mycket mindre smärtsamt än tidigare dagar. Handskar rekommenderas!






























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar