onsdag 5 juni 2013

Syrenblomssaften avsmakad!

Så, då är årets första saft avsmakad, tappad, etiketterad och klar. Jättegod!

Jag brukar oftast tappa den på gamla glasflaskor, även om det är mest praktiskt att frysa i plastflaskor. (Men de är ju inte så snygga...) Och ska man ge bort en flaska saft är det kul med en finare flaska. Och med fina etiketter som blir pricken över i!

Jag har ju förmånen att ha ett eget tryckeri och att vara grafisk formgivare så för mig är det en lätt match. Jag utvecklade mina etiketter för ett par år sedan och har kört samma tema sedan dess. Med olika färger och blommor/frukter på bilderna. Jag har etiketter för sylt också, som du hittar t.ex. här.

Vill du ha hjälp med egna etiketter kan du kontakta mig så hjälper jag dig. Det är absolut överkomligt i pris, tycker jag. Men man kan naturligtvis skriva ut på sin egen skrivare hemma också, på vanligt papper och limma fast. Men kolla bara så det blir vattenfast, det är trist om det rinner bort när man tar i burken/flaskan med kladdiga fingrar. Ett snabbt tips att få en enkel lack över ytan är faktiskt hårspray. Spraya ett tunnt lager på lagom avstånd. Och kanske ett lager till när det torkat. Eller kontakta mig så får du hållbara och snygga självhäftande etiketter. ;)

Så här fina blev mina flaskor med Syrenblomssaft i år.
































Orutinerat med en stökig diskbänk i bakgrunden. Ja, ja, så har jag det hemma de flesta dagarna.

Så här fina blev etiketterna som jag har förberett till övrigt saftande i sommar:


Svartvinbärsbladssaften står på tur nu i helgen. Den är min favorit av alla! Tror jag. Det är svårt att rangordna goda saker...




2 kommentarer: