onsdag 28 maj 2014

Bukett med försommarblommor

Nu väntar jag med spänning på att prästkragarna ska börja blomma. Det blir så trevliga buketter när man kan få in lite vitt som komplement mot allt det blå. För de flesta av mina blommor som passar till buketter verkar vara blå. Förutom på hösten då allt är gult...

Men det där försöker jag ändra på lite. Målet är att i min huvudrabatt alltid ha blommor i vitt-rosa-blått. Och ja, jag vet att jag är efter. För nu när jag äntligen har "utrotat" nästan allt gult är det ju naturligtvis det som är på väg tillbaka igen. Om man ska följa trender. Gult och orange spås bli de "nya" heta trädgårsdfärgerna.

Men till vårt blekgula hus tycker jag inte att det passar. Däremot mot vår röda lagård. Där kan ölandstoken, jättenattljusen och gullriset få frodas bäst det vill. Tillsammans med tomater, björnbär och maksrosor. Och så lite blåklint (Bergklint) för balansens skull. Den har vi nämligen överallt.

Men än är det lite för tidigt för de flesta vita blommorna. Det är tusenskönorna i gräsmattan. Men de är ju oftast så små att de inte går att plocka till buketter. Men då har jag ett tips! Klipp inte gräsmattan så nitiskt överallt. Säkert har du ett hörn du kan spara. För då växer nämligen skaften på tusenskönorna ganska snabbt, eftersom de vill nå upp över gräset. Förra försommaren hade jag tusenskönor på nästan 20 cm. Och det duger finfint till buketter. Tills prästkragar, vitmåra och alla andra vita blommor kommer igång.

Jag såg en bild där man hade sparat ett hjärta av tusenskönor i gräsmattan. Kreativt och jättevackert!

Här är en av veckans buketter, med akleja, blågull, klockhyacint och just tusensköna.













































































Här syns blågullen tydligt, med sina gula ståndare. Klockhyacinten är mer ljusblå, lite mindre och saknar det gula. Lätt att se skillnad i närbild men kan vara lite klurigt när man ser hela buketten.
En akleja, sedd från undersidan. Tillsammans med en tusensköna och så lite klockhyacint nere till höger.
Ytterligare en akleja, lite mer mörkrosaröd i tonen och inte helt utslagen. 
Blågull, eller Jakobs Stege, som den också kallas.































Vasen är ett gammalt loppisfynd i ljusblått glas. Loppisfynden ger ofta de bästa vaserna. Dels för att inte alla andra har dem. Och sen tror jag de tänkte mer på blommorna och buketterna förr i tiden och inte så mycket på designen och själva vasens karaktär. Vasen i sig var inte ett prydnadsföremål lika ofta förr, som det nog är nu. Jag väljer gärna låga vaser till försommarens blommor, eftersom de ofta är lite mindre och nättare. En vas med en insvängd midja är ofta lättast att få blommorna att stå snyggt i. Så håll utkik efter det på sommarens loppisrundor. För några kronor kan du göra jättefynd!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar