onsdag 21 maj 2014

Växer så det knakar!

Kycklingarna är två veckor nu och de växer nästan så det knakar. De har börjat få fjädrar på vingarna och kan flaxa en liten bit och några av de har börjat få stjärtfjädrar också.

En del säger att det är hönorna som får stjärtfjädrar först och tupparna är något senare. En av mina är väldigt sen, och det är den som har störst kam. Än. Så jag hoppas på tre hönor och en tupp. En är jag mer osäker på. Men jag är verkligen ingen expert på att könsbestämma kycklingar. Jag är säker först när de gal eller lägger ägg, vilket ju kan dröja till uppemot året, beroende på när på året de är födda och vilken ras det är.

Igår var de ute i solen på sitt första sandbad under krusbärsbusken, som växer precis utanför hönshuset. En trygg och skön plats!





















Jag gör ett litet försök att lägga upp ett litet filmklipp också, men jag har ingen aning om ifall det funkar. Kommentera gärna om det inte gör det. Så behöver jag inte göra det igen... ;)



















Men allt är inte så fridfullt som det verkar i hönshuset just nu. Jag hade ju två hönor som låg och ruvade samtidigt, på från början 8 ägg var. Men den ena hönan fick inga kycklingar. Och nu har hon blivit "tokig". Hon gick runt buren med kycklingarna i början och det var väl inte så konstigt. Men när kycklingarna och hönan "Nugget" (ja, det är ett taskigt namn och det är inte jag som hittat på det) fick börja gå fritt efter 5-6 dagar så började "Kråkan" (det är mitt namn, för att hon är svart) attackera Nugget och kycklingarna. Hon vill ta över dem och köra iväg den riktiga mamman och hon är jätteelak. Så nu har jag fått stänga in dem igen för att de ska få vara ifred. Idag går de fritt inne i hönshuset och alla de andra får vara ute. Så idag värps det inga ägg. I alla fall inte på några ställen där jag kan hitta dem eftersom det är stängt till redena. Men det här är bara en tillfällig lösning.

Ikväll ska vi åka och hämta fyra kycklingar som är lika gamla som dessa, och sen hoppas jag att Kråkan kommer att adoptera dem och ta dem till sitt hjärta och låta Nugget och hennes kycklingar vara i fred. Så vi äntligen kan få lite lugn och ro och ordning i hönshuset igen.

Här nedan är en bild på Kråkan när hon går utanför buren och "vaktar" Nugget och kycklingarna. Eller lurpassar...





























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar