måndag 19 maj 2014

Nutella-kakan

Jag läser tidningen "Hembakat" med stor glädje. En underbart inspirerande tidning som får mig att baka och äta alldeles för mycket i perioder... ;)

Numera följer jag dem även på facebook och där har de något som heter "Lindas bakskola" där man får en massa bra tips och steg-för-steg-bilder till olika recept.

Häromsistens tipsade de om ett recept på en "Nutella-sockerkaka" och det låter ju bara helt fantastiskt, eller hur?

Jag kunde ju inte låta bli att testa, trots att jag inte hade så mycket Nutella hemma. Den har en tendens att liksom dunsta bort i burken. Har ni också upplevt det? Så står burken kvar där i skåpet, men med bara lite bottenskrap i. Otroligt irriterande kan det vara...

Men nu hade jag en burk Hasselnötscreme hemma. Så den blandade med lite grädde och lite mörk choklad. Så fick jag typ Nutella, i alla fall.

I övrigt följde jag det här receptet. Men vi hade inte tid att vänta tills den kallnat utan hällde på Nutellan och åt direkt. Så den säckade ihop lite men den var väldigt god! Tyvärr så sjunker Nutellan till botten i formen, alltså det som blir toppen sedan. Så fast jag ringlade ner Nutellan i tre olika lager så blir det ju ändå som en sockerkaka med lite Nutella klet överst i bitarna och en Nutella-glasyr uppepå. Men en god sockerkaka!

Här nedan har ni min variant. Inte lika elegant som den tidningen Hembakat har i sin bakskola, men vad gör det?






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar