lördag 24 maj 2014

Rhododendrondalen

Jag när en dröm att nån vår få åka till Sofiero när alla Rhododendron blommar. Det måste vara Sveriges förnämsta Rhododendronpark. 

Egentligen är jag inte så förtjust i den här blommande busken. Men det beror nog på hur den vanligen odlas: ensam, utan sällskap som kompletterar. Och nästan alltid den tråkiga lila sorten. 

Men när man ser hur vackert det kan bli så är det rätt fantastiskt. Stora, små, röda, lila, vita, rosa, gula, orange... Variation i färger, storlek på buskar, storlek på blad, osv. Och samplanterat med annat till en enda böljande helhet längs sidorna av raviner och sänkor. Nån gång ska jag uppleva det!

Så länge får jag nöja mig med en vandring i vår egen Rhododendrondal. Den sköts av ideella krafter och är anlagd i en grop mitt i byn.

Fina gångar kantas med stora stenblock som utgör upphöjda bäddar för många olika sorter. Här finns även Magnolia och en del perenner. Och blomningen pågår i nära två månader eftersom det finns många olika sorter. En del var redan överblommat medan en del hade knoppar som knappt visade färg. 

Dalen är väl värd en liten tur!



















2 kommentarer:

  1. Jag blev faktiskt väldigt positivt överraskad av trädgårdsföreningen när jag var där i helgen och fotograferade baltjejen du kanske såg i bloggen! För där var det massor av olika Rhododendron i olika färger. Helt otroligt vackert! Dit skulle du bege dig, du som gillar blommor!

    Jag måste också säga att jag gärna skulle vilja ta mig till Sofiero för att se detta! Det måste vara superläckert!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Trädgårdsföreningen kanske jag skulle försöka ta en tur i till helgen. Med litet smarrigt matsäcksfika så kanske även barnen (och maken) tycker det är kul! :) / Ica

      Radera