fredag 31 maj 2013

Den lilla, lilla kycklingen

I helgen som gick köpte vi lite fler kycklingar, eftersom våra hönor bara lyckats ruva fram en själva. Jag köpte tre stycken som jag skulle sätta in hos den höna som fått en egen. De var ungefär lika gamla, så vi ville se om det skulle gå. Och det verkade det göra. Hon lät dem ligga under sig och allt verkade frid och fröjd.

Dottern köpte också en egen höna med fem kycklingar, för egna pengar. Så det är ett fasligt pipande i hönshuset nu.

Så på måndagen kom dottern och sa att mamman pickade på två av kycklinarna. Min höna, alltså. Den svarta "Kråkan". Men vi satte tillbaks dem igen och bevakade dem typ varje halvtimme hela kvällen och det verkade okej. Mest låg de under henne ihop med de andra två och vi såg inget pickande.

Men när jag kom ut på tisdagmorgonen låg den ena kycklingen ner. Och då kunde man se att den var mycket mindre och klenare än de andra, så den hade nog inte fått komma fram till matskålen någon gång. Eller inte orkat. Och så hade hon hackat på den. Inga synliga sår men den var lite tufsig. Jag försökte få fram den till maten men då puttade "Kråkan" ner den i vattenskålen. Så då fick den bo i en låda på mitt kontor.

Till en början verkade det gå bra. Den fick lagom med värme från skrivbordslampan. Men den var kall och blöt så det fick bli i mina händer framför elementet i stället för den lade sig ner och ville inte stå upp. Jag blåste den torr men trots det gick det inte att rädda den. Den slöt ögonen ganska snart efter att den kom in och jag försökte få i den några droppar vatten och rå äggula eftersom den inte ville äta mat.

Så efter några timmars försök kom dottern hem och tog över den droppvisa matningen. Vid ett tillfälle öppnade den ögonen och då tänkte vi att den höll på att kvickna till. Men så dog den...

Här är två kort på den lilla söta kycklingen när den precis var räddad ut vattenskålen. Därför hänger vingen lite, den är tung och blöt. Men den har börjat torka till lite redan här.




Den fick ett kort liv, ungefär en vecka, och hann inte ens få ett namn. Men så är naturens gång ibland. Antagligen var det något fel på den redan innan. Att den var sjuk eller svag redan från början. Det är oftast då hönorna pickar på dem. De andra tre (och de andra fem) mår just nu hur bra som helst i alla fall!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar