söndag 26 maj 2013

Den vackraste blomma jag vet!

Om någon frågar vilken blomma som är min favorit, vet jag aldrig vad jag ska svara.

Men egentligen vet jag: Äppleblommor! Men jag kommer aldrig på det då, för jag tänker inte på det som "blomma" eftersom det ju är ett träd. Men titta på dem, så ljuvliga de är. Mörkrosa knoppar som bleknar lite när de slår ut. Då är de ljusrosa på utsidan och vita på insidan, så man får en hel massa färgskiftningar i en och samma blomma. Och så har man både knoppar och blommor precis intill varandra. Tillsammans med nyutsprungen grönska. Det är ljuvligt.

En del sorter har helt vita blommor, som ni ser på bilderna nedan. Jag vet inte vad just den här sorten heter, det är ett urgammalt, gigantiskt träd, som får ganska tidiga frukter med gult, lite rödspräckligt skal. Utmärkta till äpplepaj, äpplemos och att bara äta. Men inte att spara. De andra träden är bland annat ett Oranie med tidiga gröna äpplen och ett Transparent Blanche med jättetidiga gulgröna. Och sen ett Ingrid Marie som inte blommar än och så två andra som jag inte vet namnet på. Alla lika vackra och lika omtyckta av mig.

Och doften! Så underbar. Det skulle jag vilja ha som parfym.

Nu är den ljuvligaste tiden på året här, när bladsprickning och blomsprickning avlöser varandra. Körsbärsblommorna strör nu sitt flor över marken, äppleblommen är som vackrast och syrenerna har precis börjat visa färg.

Ta vara på tiden och ta åtminstone en liten runda varje dag och lukta och njut. Och har du ingen egen trädgård så ta en promenad i ett villaområde och "smygdofta" över häckar och staket. Snart är den här ljuvliga tiden förbi.










Bilderna fick lite skum färg. Jag ber om ursäkt för det. Det var lite dåligt ljus den här morgonen och hade precis regnat, det är därför bladen ser så blanka ut. Jag ska se om jag kan hinna med att ta några soliga äppleblomsbilder också, innan de blommat över för i år.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar