onsdag 29 maj 2013

Syrenblomssaft - en favorit i repris!

Förra året provade jag att göra Syrenblomssaft för första gången. Och det var så trevligt och gott att det garanterat kommer bli en återkommande tradition. Förra årets inlägg, med recept, hittar du här.

Nu har det ju varit rätt mycket rabalder om att man inte ska använda citronsyra, för att det tillverkas av bland annat mögel och inte alls kommer från citroner. Men jag som syltar och saftar en del har ju alltid använt mycket citronsyra. Det ökar hållbarheten, har en viss konserverande verkan, ger syra och bevarar färgerna. Är det nån som vet om det finns nåt bra alternativ? Naturligtvis förstår jag ju att citron borde kunna användas, men är det någon som gör sån här "3-dagars-saft" utan citronsyra och kan ge mig några bra proportioner? Annars får jag väl prova mig fram när jag gör nån annan saft. Och, är Askorbinsyra i påse också fusk? Eller är det äkta vara utvunnet från nån naturlig råvara? Nån som vet?

I år tänker jag mig att försöka hinna med fem sorters saft. Först ut är den lila Syrenblomssaften. Sen kommer den gula Fläderblomssaften. Sen den ljusgröna Svartvinbärsbladssaften (som egentligen redan borde vara gjord...) Den rosa rabarber- och citronsaften kan göras närsomhelst under sommaren. Och i juli tror jag det är dags för Älggrässaften. Den är årets nyhet och den måste jag bara försöka hinna med i år. Jag hörde talas om den förra året men då hann jag aldrig med att göra någon.

Det finns naturligtvis fler sorter att prova. Alla görs ju på ungefär samma sätt. I stället för svartvinbärsblad (som blir jättegott, smakar lite som fläder men godare, enligt mig) kan man ta björkblad eller syrenblad. Jag kan tänka mig att björnbärs-, hallon- eller smultronblad skulle funka finfint också, om man har mycket av det. Bladen ska ju helst skördas när de är späda, så det är ju senvår eller försommar som gäller i de flesta fall. Tipsa mig gärna om ni har fler saftsorter som är värda att prova.

Igår plockade jag i alla fall syrener till årets saft. Jag gjorde en och en halv sats enligt förra årets recept. Och petade ner 8-10 klasar av mörklila ädelsyren. De doftar inte så gott och ger nog ingen smak (hoppas den inte ger en besk ton bara) utan tanken är att de ska kunna förstärka färgen lite grannm då jag tyckte den blev i ljusaste laget förra året. Outspädd är den fin men drickfärdig sytes knappt färgen alls.

Det är ett kärt nöje att göra syrenblomssaft. Doften när man rensar är nästan överväldigande. Måste provas! Och på fredagkväll blir det provsmakning.











Upphällt och klart. Nu ska det bara stå svalt i tre dygn och dra. Och sen silas och hällas på vackra flaskor. Sen är det bara att njuta!











Min saftbunke är en praktisk gammal sak från Tupperware som jag fått som värdinnegåva för en herrans massa år sedan. Tänkt att baka bullar i, tror jag, men det har jag aldrig gjort. Men den rymmer mycket och har tättslutande lock så saft är den perfekt till. Och rätt snygg är den också, tycker jag.











Liten närstudie av innehållet i bunken. Vackert med syren och citron!

















Syrenblommor på nära håll.
















Lite doftande fägring blev det över. Håller inte länge i vas men värt att njuta av så länge det varar.













Förra årets etiketter som får duga i år också. Svårt med färgerna så här på bild. Men de stämmer ganska väl med både blommornas och saftens färg i verkligheten.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar