måndag 27 maj 2013

En fulländad blomma

Om någon ber dig rita en blomma, hur ritar du då?

Jag tror majoriteten ritar en blomma med fem kronblad och en gul prick i mitten. Så har vi gjort sen vi var små. Men hur många blommor ser egentligen ut så? Kanske någon sippa eller anemon, men de flesta har nog sex eller sju blad, tror jag. Eller dubbla rader med blad, dvs någon sorts foderblad som skymtar fram bakom kronbladen. Eller så är kronbladen lite spetsiga och inte så där bulligt runda.

Men har du tittat på en förgätmigej på nära håll någon gång?

Den är verkligen sådär perfekt och fulländad och så lik det där som alla ritar. En underbart vacker liten blomma som ser ganska oansenlig ut där den växer i stora, skira fång. Men böj dig ner och granska den lite närmare så får du se en riktig skönhet!

En del kallar den ogräs för att den har en förmåga att sprida sig ganska vilt. Jag tror nog att den sprider sig med både frö och rötter men jag är inte helt säker. Men att den frösår sig lätt och villigt råder det i alla fall ingen tvekan om. Den kan växa i grusgångar, gräsmattor, rabatter och lite överallt.

Jag har åtskilliga förgätmigej i min gräsmatta och jag är så glad när de börjar blomma. Dels är de vackra där de står och sen är de så bra att fylla ut försommarens buketter med.

Vår syrenberså är först fylld med olika Scilla på våren, och sen kommer förgätmigej och gullvivor. Först framemot midsommar börjar vi klippa gräset i de delar där det växer förgätmigej och gullvivor. Så har de hunnit fröså sig innan vi klipper. På så vis kommer de villigt tillbaka nästa år igen.







































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar