onsdag 13 juni 2012

Älskar blommor!

Jag älskar blommor. Det är nog det underbaraste som finns. Och jag älskar att kunna plocka blommor i frodiga, överdådiga buketter, eller i små, skira kompositioner i en liten söt vas. Helst ärvd eller fyndad på loppis. Jag har ett helt skåp fullt med vaser. Men ändå hamnar buketterna ibland i ett snapsglas eller en tillbringare istället. Det är liksom kul att variera sig lite.

Och fast jag har så mycket vaser (för många, om du frågar en del...) så kan jag liksom inte låta bli att kolla efter nytt när jag går på loppisar.

I Borensberg finns det en alldeles förträfflig affär. "Gun-Britts loppis" kallar vi den, efter hon som har den. Men en loppis är det egentligen inte. Utan en affär för begagnade prylar med stort sortiment som sorteras efter färger och ställs upp snyggt, prydligt och lättöverskådligt. Här kan man lämna in saker till försäljning och det är det många som gör. Dock inte jag, än. Jag bara köper. Men snart måste jag nog rensa lite.

Den här saken köpte jag hos Gun-Britt för ett tag sen:

























Lite så där halvful och kitchig, men den kan bli riktigt bra. Det är en skål på fot som kan användas som den är, till godis eller nåt annat. Eller så använder man den med sin insats, till blommor. Själva skålen är av vitt glas och insatsen av genomskinligt glas med en massa hål i där det är meningen att man ska sticka ner blommornas stjälkar för att de ska få stöd så man kan göra ett vackert arrangemang.

Jag har provat lite och det här blev ganska bra:




























Fördelen med en sån här vas/skål/insats är ju att man kan få ganska bulliga och runda och arrangemang även om man inte har så extremt mycket blommor. Och att man inte behöver göra så höga arrangemang och ändå kan få det fylligt. Fast jag tror att det är snyggare om man har en fylligare eller spretigare blomma runt nederkanten så man inte behöver se själva insatsen. Här har jag använt lite blommande kärrs som utfyllnad i mitten, massor av blåklint som jag har hela trädgården full av och så en del akleja, en lite skirare blomma som svävar lite ovanför med sina nickande blommor.

Jag återkommer när jag forskat lite mer i ämnet!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar