tisdag 5 juni 2012

Krukväxter som överraskar

Här om dagen när jag vattnade var det flera av mina krukväxter som bestämt sig för att det är dags att blomma igen. Det är alltid lika roligt, speciellt om man som jag inte sköter om sina växter speciellt väl. De plateras typ aldrig om och får klara sig med sporadiskt med vatten för det mesta medan det i perioder tvärtom är risk för övervattning. Jag älskar ändå mina växter och har svårt för att slänga så länge det finns det minsta liv i dem, vilket resulterar i att det ganska ofta står halvdöda krutväxter på mina fönsterbrädor.
Men just nu blommar en bortglömd Clivia (Mönjelilja) och en av mina orkidéer har plötsligt skickat ut en ny blomstängel. Tyvärr är den cerise och jag gillar egentligen bara vitblommande växter (förutom alla mina rosa och röda pelargoner, rosa inomhus och röda utomhus) så när den väl blommar ska jag knalla upp till mamma med den så får hon en till i sin samling med säkert 30-40 orkidéer. Dessutom hittade jag två blomstänglar i en grön fetbladsväxt av okänd sort som jag inte hade en aning om att den kunde blomma. Det kanske är en sån sort som blommar typ vart 10 år och sedan dör den? Jag har hört att det finns såna, ex Agave. Den som lever får se!




2 kommentarer:

  1. Jag har hört att en del växter blommar när de tror att de ska dö. Sista chansen att föröka sig liksom :-) Själv har jag en blommande fetblading här hemma som inte fått vatten på ett halvår. Minst...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att höra att det finns fler som inte sköter om sina växter som man borde! ;)
      Jag har liksom filosofin att vill de bo hos mig så får de stå ut med mitt sätt att sköta dem. Och de flesta verkar acceptera det. Och då är det ju extra kul när man belönas med blommor! Fast man kanske inte är värd det...
      Jag hoppas verkligen att min fetblading inte dör nu, efter blomningen. Jag tror inte det är en sån sort, men man vet ju aldrig! / Ica

      Radera