tisdag 12 juni 2012

Hyllremsor

En gammaldags hyllbård eller hyllremsa är nåt jag spanat på länge. Och helst ska den vara gammal också.

Jag hittade en häromåret i en fin liten antik-/loppisbutik i Borensberg, gammal, på hel rulle. I blåvitt mönster. Hon hade ett par olika. Men jag var dumsnål och tvekade och sen var de slut. Då fanns det bara gröna kvar och det passar inte alls i mitt kök. Så har jag gått och klurat på nån variant med riktig uddspets som limmas fast på hyllkanten och så ett fint mönstrat blåvitt band i ovankanten på det. Kunde bli riktigt bra och jag har klippt till band och spets men inte kommit till skott.

Men så på lördagens lilla marknad vid Boställets Vedugnsbageri så stod Husmodern där och sålde grejer och då fanns den där! Den finaste prickiga röda och vita bård man kan tänka sig. Så nu slog jag till och jag är så nöjd med resultatet. Den är nytillverkad men i gammal stil. Självhäftande och jättelätt att sätta upp.

Jag har ett par meter kvar som jag inte bestämt vad jag ska göra med än. Kanske får de sitta inne i nåt skåp för att överraska och göra den som öppnar lite glad.





















2 kommentarer: