måndag 25 juni 2012

Midsommarafton

Jag vill börja med att be om ursäkt för mitt urusla uppdaterande under midsommarhelgen. Jag har ännu inte lärt mig blogga från mobilen vilket gör att jag sällan hinner uppdatera under helgerna. Och jag hade lite mycket att göra under dagarna före midsommarafton också, eftersom vi för ovanlighetens skull skulle ha gäster hemma hos oss i år. Men jag ska skärpa mig, jag lovar! 

Här i vår lilla by har vi som tradition att samlas på torsdagkvällen före midsommar och åka traktor och vagn till en alldeles underbar äng där vi plockar massor av blommor och grönt. Sen åker vi till vår fotbollsplan där firandet sker på fredagen. Väl där hjälps vi alla åt att klä stången medan några tänder grillen och så äter man korv, pratar, umgås och har kul medan stången blir allt finare för varje år. I år var vi inte så många som hjälptes åt men jag tror ändå vi fick till den finaste stången hittills.

För en gång skull firade vi i år alltså midsommar hemma hos oss. Vi brukar vara hos våra grannar eftersom min man alltid jobbar på midsommarafton men i år skulle "grannfrun" iväg och jobba så då var vi hos oss istället. Jättekul att prova nåt nytt! Min lillasyster kom också upp med sin familj så vi var 14 personer med alla barn.

Vi hade en jättetrevlig midsommarafton. Först kom syrran med familj och hjälpte mig lite sen gick vi tillsammans med grannarna till det gemensamma firandet i byn, bilder hittar du här nedanför. Efter dansen fikar man på medhavt fika, vilket nästan alla stannar kvar och gör, så det är jättemysigt. Därefter gick vi hem till oss och hjälptes åt med den del av maten vi inte hunnit/kunnat förbereda och sen åt vi både länge och väl.

Vi hade en klassisk grillbuffé med örtbakad färskpotatis, hemgjort kryddsmör, två sorters kött, sallad, vitlöksbröd, melon, ananas, färskostbollar, tzatziki och säkert en hel del annat som jag glömt. Sen blev det dessert efter ett tag med jordgubbar, glass, grädde och vitchokladkladdkaka. Så gott att vi åt så mycket att vi aldrig orkade öppna snackspåsarna vi hade i beredskap...

När maken kom hade han med sig Hoppborgen hem, till alla barns förtjusning.

En härlig midsommarafton med god mat och många glada skratt.

Bifogar en bild från själva firandet på midsommarafton och en på min allra finaste och somrigaste bukett som just nu står på köksbordet och lyser upp min tillvaro. Det blir nog inte mycket somrigare än Rödklöver, Blåklint, Prästkragar och lite Hundkex.

































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar