onsdag 20 juni 2012

Jordgubbstårta och dopdag

Igår hade min 7-åriga son dopdag. Det firade vi med jordgubbstårta.

Det finns nästan inget som är så mycket sommar som en vanlig hederlig jordgubbstårta. Kanske beror det på att jordgubbarna är det första bäret som mognar på den svenska sommaren, så det är därför det förknippas så mycket med sommar och är så efterlängtat. Annars gillar jag egentligen hallon mer, framförallt för att de är goda året om, dvs även från frysen.

Till min tårta tog jag följande:
Vanliga köpta tårtbottnar. Vaniljkräm gjord på snabbmarsanpulver och mjölk. Färdig köpt jordgubbsylt. Vispgrädde blandat med ca 1 dl överbliven vaniljkräm. Jordgubbar.

Så gjorde jag så här:
Bred vaniljkräm på ena botten och sylt på den andra. Lägg ihop dem med kletet mot varandra. Bred vaniljkräm på den nu dubbla botten och sylt på den tredje och lägg ihop det med kletet mot varandra till en 3-lagers tårta. Blanda vispad grädde med överbliven vaniljkräm och vispa ev lite till. Bred rikligt på hela tårtan. Eller spritsa riktigt snyggt om du orkar det. Dela jordgubbarna och dekorera tårtan med dem. Ju fler desto bättre. Ju svenskare desto bättre, åtminstone när det gäller jordgubbar...

Smaklig spis!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar